تاریخچه لباس فوتبال

تاریخچه لباس فوتبال

از بدو شناخته شدن فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی حرفه ای طراحان مختلف تمامی خلاقیت و مهارت خود را به کار گرفته اند تا بهترین نوع این لباس ها را تولید کنند. ریشهٔ واژهٔ فوتبال به اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی و از هنگامی که این ورزش در مدارس انگلستان راه‌اندازی‌شد، بازمی‌گردد. در این مقاله تلاش ها و طراحی های آنها را در سالیان گذشته بررسی میکنیم

فوتبال (به انگلیسی: Football) یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین ورزش در بیشتر کشورهای جهان است فوتبال را دو تیم یازده‌نفره متشکل از بازیکن فوتبال یک توپ فوتبال بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی با هدف گل زدن انجام می‌دهند. یازده بازیکن هر تیم شامل چند مهاجم ، هافبک،مدافع و یک دروازه بان می‌شوند که توسط سرمربی در زمین چیده می‌شوند و مانند یک سیستم عمل می‌کنند که سیستم فوتبال تامیده میشود نامیده می‌شود. امروزه بیش از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارد.

قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمی‌گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج می‌یابد. فوتبال مدرن امروزی نیز در سال ۱۸۶۶ در مدارس انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج گسترهٔ پراکندگی آن همهٔ جهان را زیر پوشش خود قرارداد. با شکل‌گیری سازمان فیفا در سال ۱۹۰۴ و ایجاد رقابت جام جهانی فوتبال، این ورزش بسیار گسترده‌تر شد.

لباس های فوتبالی از اهمیت بالایی برخوردارند چرا که لباس معرفی کننده تیم به افراد مختلف است .معمولا طرح روی لباس برگرفته از لوگو باشگاه میباشد برای مثال باشگاه استقلال لوگوی آبی دارد و لباس اول ان هم همیشه آبی است.اسم و شماره بازیکن در قسمت پشتی لباس درج شده و شعار باشگاه زیر یقه آن و لوگوی تیم که از همه مهمتره روی قسمت چپ سینه دیده میشه.

تفاوت طرح و مد در این لباس ها خیلی متغیر بوده برای مثال اگر شما بخواهید لباس منچستر سیتی رو بپوشید بین لباس اول تا سوم ؛لباس دروازه بان؛لباس گلری؛لباس سالگردو… کدومو انتخاب میکنید؟ لباسی که شما انتخاب میکنید نشون دهنده حال و هوا و سبک وصیاق دوران خودشه برای مثال لباس های دهه ۶۰ لباس های ساده تر و بدون طرحی بودند اما رفته رفته طرح و رنگ های شلوغ تری بهشون اضافه شد

کیت های فوتبالی به نوعی لباس های کار هستند چراکه بازیکن ها زمان کار اونها رو به تن میکنند اما این لباس ها با لباس آتش نشانی یا کت و شلوار اداری خیلی فرق میکنه یکی از دلایلشم شما هوادار فوتبالید

اواسط قرن نوزدم که محبوبیت فوتبال کم کم داشت افزیش پیدا میکرد خبری از یونیفرم فوتبالی نبود و بازیکن ها با هر لباسی که میتونستن در زمین حضور پیدا میکردند و کلاه ها یا شال رنگی تیم ها رو از هم مجزا میکرد؛اولین استفاده از رنگ ها در تیم شفیلد اف سی رخ داد قدیمی ترین باشگاه دنیا با تاریخ تاسیس۱۸۵۷هر شخص باید یک کلاه قرمز و سرمه ای برای خودش پیدا میکردو تمام تیم اون رو میپوشید کم کم لباس های فوتبالی داشتن شکل و شمایل خودشون رو میگرفتن و لوگوی باشگاه رو روی اون ثبت میکردند و این روند یکسان تا یک قرن ادامه داشت و تنها تغییر لباس ها شماره ها بود که به این طراحی اضافه شده بود و بعد از اون تماشاچیا میتونستن بازیکنا رو از هم تشخیص بدن

جنس اولیه این لباس ها از نخ و پشم بود و همونطور که گفتیم همه طرح ها یکی بود و در ساده ترین حالت ممکن دوخته شده بود به گونه ای که فقط رنگ لباس باعث میشد تا دوتا تیم مختلف از هم تشخیص داده بشن اما بعد از جنگ جهانی و با تشکیل شدن گروه های صلح طلب زد جنگ و همچنین تلوزیون های رنگی ایده لباس های رنگی و طرحدار به ذهن طراحان لباس رسید؛ که با استقبال خوبی هم همراه شد

بعد از مدتی تیم های فوتبالی فقط نماینده یک شهر یا منطقه نبودن و فوتبال داشت جنبه های تجاری هم پیدا میکرد و اینجا بود که اسپانسرینگ به فوتبال راه پیدا کرد و اکثر تیم ها اسم اسپانسر خودشون رو در جلوی لباس هک میکردن که البته اوایل با رضایت مردم همراه نبود.

کم کم فضای پیراهن پر شده بود و جایی برای طرح دیگه ای باقی نمونده بود غیر از قسمت بالای شماره پشت لباس؛ مسابقات سال ۱۹۷۲ را میتوان به عنوان یکی از نقاط عطف طراحی لباس های فوتبال دانست چرا که در این تورنومنت اسم بازیکنان در پشت لباس نوشته شد و برای اولین بار تماشاچیان به راحتی میتونستن بازیکن مورد علاقشون رو پیدا کنن و همچنین با خرید لباس بازیکن محبوبشون برای باشگاه ها درآمد بیشتری داشتند.در سال های بعد صنعت طراحی تقییر بسیاری کرد و لباس ها دیگه با توجه به سنت های باشگاه دوخته نمیشدند و رنگ های بسیار شلوغ و مختلفی داشتند

اما امروزه دیگه خبری از اون طرح های شلوغ نیست و لباس ها دوباره به سادگی قبل برگشتند و جنبه شیک پوشی دارند به گونه ای که حتی برای زندگی روزمره بعضی ها از لباس تیم محبوبشون استفاده میکنند یا حتی خیلی از افرادی که اصلا ربطی به فوتبال ندارند و حتی علاقه هم به این ورزش ندارند به خاطر تبلیغات گسترده و طرح های زیبا از این لباس ها استفاده میکنند لباس های فوتبال به گونه ای به یک برند تبدیل شده اند که حتی با اینکه هر فصل تنها تغییر جزعی در آنها صورت میگیرد یا حتی تغییری نمیکند هوادار ها باز هم آنرا خریداری میکنند میزان فروش تیم های اروپایی از این لباس ها به قدری بالاس که به عنوان یک درآمد جدی باشگاه محسوب میشه برای مثال رعال مادرید و منچستر یونایتد در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳ملیون لباس فروختند

startshop وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *